fbpx

Renowacja lakieru

Zdjęcie przedstawiające proces polerowania lakieru samochodowegoPiękny, lśniący samochód z nienagannym lakierem – marzenie każdego właściciela pojazdu.


Codzienna eksploatacja samochodu to wyzwanie dla Twojego lakieru. Ptasie odchody, soki z drzew, brud drogowy czy zanieczyszczenia przemysłowe sukcesywnie dzień po dniu niszczą powłokę lakierniczą. Jeżeli po umyciu samochodu czujesz pod opuszkami palców, że lakier jest szorstki oznacza to, że do jego powierzchni są mocno wczepione, w warstwę lakieru bezbarwnego, mikroskopijne zabrudzenia. Powoduje to, że lakier samochodu wygląda nieatrakcyjnie, brak mu połysku, pojawiają się na nim odbarwienia. Po usunięciu tych zabrudzeń dedykowanymi do tego celu kosmetykami samochodowymi zaczynamy dostrzegać uszkodzenia powłoki lakierniczej drobne rysy – powstające na przykład podczas mycia samochodu w myjniach automatycznych lub podczas nieprawidłowego mycia samochodu ręcznie. Oksydację (utlenianie) powierzchni lakieru, powstającą w wyniku oddziaływania zawartych w lakierze pigmentów z promieniami UV. Wżery na lakierze wywołane reakcjami chemicznymi pomiędzy zanieczyszczeniami przemysłowymi, które osiadły na lakierze, deszczem a składnikami lakieru bezbarwnego. Wreszcie plamy wywołane twardą wodą i stosowaniem do mycia samochodu na przykład płynu do mycia naczyń.

Zdjęcie przedstawiające rodzaje uszkodzeń powłoki lakierniczej

Wszystkie te niedoskonałości (o ile znajdują się w obrębie lakieru bezbarwnego – głębsze uszkodzenia wymagają interwencji lakierniczej) można usunąć poprzez korektę lakieru, często wieloetapową, polegająca na polerowaniu powierzchni lakieru odpowiednio dobranymi gąbkami i pastami polerskimi.

 

Na poniższych przykładach widzimy jak to wygląda w praktyce:

Maska samochodu zniszczona przez mycie na myjniach automatycznych oraz ręczne mycie gąbką Maska samochodu zniszczona przez mycie na myjniach automatycznych oraz ręczne mycie gąbką. Widać koliste zarysowania, powodujące efekt zmatowienia koloru – w tym przypadku lakier perłowy stracił swój blask. Stosowanie wosków jedynie częściowo wypełnia rysy, pozwalając na krótko (kilka myć, do wypłukania nałożonej warstwy wosku) i w niewielkim stopniu (maksymalnie 30%) przywrócić połysk lakieru. Wieloetapowy proces polerowania pozwoli usunąć uszkodzenia lakieru.
Maska po wstępnym polerowaniu pastą polerską mocno ścierną Maska po wstępnym polerowaniu pastą polerską mocno ścierną, usunięto część najgłębszych zarysowań.
Maska po kolejnym etapie polerowania – pasta polerska średnio ścierna Maska po kolejnym etapie polerowania – pasta polerska średnio ścierna. Na masce pozostało jeszcze kilka drobnych zarysowań.

Maska po zastosowaniu pasty polerskiej wykańczającej

Maska po zastosowaniu pasty polerskiej wykańczającej. Pierwsze przejście, pozostały pojedyncze mikro zarysowania.
Drugie przejście pasy polerskiej wykańczającej Drugie przejście pasty polerskiej wykańczającej – usunięto wszystkie zarysowania z powłoki lakierniczej.

Zdjęcie przedstawia maske samochodu po zakończonym procesie polerowania - Ford Mondeo MK3 2007, lakier perłowy.

Ford Mondeo MK3 2007, lakier perłowy.
   
   
Koliste zarysowania lakieru powstałe w wyniku ręcznego mycia samochodu szczotką i gąbką Podobnie jak w poprzednim przypadku koliste zarysowania powstałe w wyniku ręcznego mycia samochodu szczotką i gąbką. Lakier metalizowany, całkowicie utracił połysk oraz stracił pierwotny odcień.
Maska samochodu po zakończonym procesie polerowania Opel Astra 2012, lakier metalizowany. Po wieloetapowym procesie polerowania usunięto wszystkie uszkodzenia powłoki lakierniczej.
Maska samochodu po zakończonym procesie polerowania  

 

 

© 2017 TAG SYSTEM Tomasz Gącerz

National CPR Association Certification